m
e
s
s
a
g
e
FFFFFUUUUUUUU  - Rage Face Comics

February 16, 2012

Denggi and Tips.

Assalamualaikum dan Salam satu Malaysia readers.Sihat tak? mesti sihat kan kalau tak
mesti tadi kita dah jumpa kat hospital.Tadi saya pegi hospital pun sebab teman my
paksu.

Ya Allah dia sakit teruk la.Baru 28 tahun.Bujang lagi,piwiitt.Hihi.Kerja sebagai pegawai
Muzium Negara.Hobi dia selalu jungle treaking ! asalkan cuti dia akan hilang pi jungle
treaking.Asal saya habar habis hah fasal dia?

Haha.Macam wanted pulak kan.Hoho silap hari bulan polis datang serbu rumah my toksu kat
Kajang ni.Gara-gara nak tangkap my paksu.Haha.:P.Memandangkan my toksu stay dekat Kajang
ja.So,ambil keputusan tidur kat rumah dia la for a few days ni.

Dia pun suka orang datang rumah dia.Layan pun baik.Macam-macam dia bagi.Hihi Y ^_^.Dan
memang nasib baik la rumah my maksu kat Kajang ni dekat saja dengan Hospital Kuala
Lumpur (HKL).Dalam 25 minit macam tu dah sampai.

Keluar rumah pukul 12.30 p.m. drive pegi sana terus.Memang sesak tu jangan cakap la.Fuhh
sesak ! ingatkan atas jalan raya Kuala Lumpur saja yang sesak-mesak ni.Rupa-rupanya
kat Hospital pun nak sesak ka bhaii?

Hadoii.Than ada saudara-mara saya yang lain tolong papah my paksu duduk atas wheel chair.
Dia memang sampai tak boleh nak jalan dah.Kesian dia.Dulu dia la paling lawak.Kalau
dia takdak sah sunyi.Sekarang dah lain sangat.

Masuk,jumpa doktor.Ambil darah sebab nak check sakit apa.But the way penyakit Denggi tu memang
dah sah ada.Bila saya dengar kan i was like :O what !! denggi?!! Ya Allah kenapa sampai boleh
jadi macam ni.

Ni mesti sebab my paksu tu kan suka hiking gunung.Than,of course la banyak nyamuk kat atas
sana kan.Lagi pun dia tak cukup rehat tu.Boring nya kat hospital tadi.Sampai saya pun
terlena.And last balik jugak.Now tengah bukak laman sosial pribadiku.

Ehehe.Now yang paling penting nak bagi TIPS! bukan sebarang rekaan okay.Tapi tips ni
telah digunakan ke atas salah sorang saudara saya.Dia dah sihat walafiat dah pun
sekarang.

1)Rebus Ketam,than bagi minum dekat orang yang kena Denggi tu.
2)Air!!! ni sangat penting kalau dapat Denggi memang kena minum air 5 botol dalam satu hari.
sebab cuma air boleh memecahkan kuman-kuman Denggi tu.

Haaa...cuaca sekejap panis terik lepastu nanti hujan.Cuaca pun dah tak tentu hala.Of course
la kesihatan badan pun lari entah ke mana kan.Banyan yang demam.Dan yang paling banyak saya
dengar pertumbuhan "ulser" kat mulut macam bengkak tu kan.

Even,saya pun kena.Cuma ulser saya ni bila minum/makan ja sakit sebab rasa pedih.Tapi still
boleh cakap la.Alhamdullilah.Kalau nak sembuhkan ulser ni macam ni :

1)Minum air asam banyak-banyak.
2)Sapu krim (bagi ulser di sebelah luar)
3)shampoo/basahkan rambut selama tiga hari berturut-turut.
4)Kurangkan minum air ais.Dan banyakkan minum air kosong.

Haaa..ni serba sedikit tips.Fuhhh sejuk betul air-cond dalam bilik ni.Sekrang ni pun saya tengah
taip sambail balut diri dengan selimut.Sekali tengok dah macam p****g.Eiii tak nak sebut takut.
Haha nanti kalau dia datang mampus !

Harap tips ni dapat membantu korang semua.Bye.Stay tune for more tips and information.
Thanks sebab takes several minutes for read my blogs.:D visit again next time !

DaMn LoVeR...